Унітаз біля пам’ятника на місці відпочинку Петра I в Полтаві: що розповіли ініціатори інсталяції

Унітаз — в історичному центрі Полтави, а саме біля пам’ятника на місці відпочинку Петра І, що на перехресті вулиць Пилипа Орлика і Спаської. Який сенс вклали в цю інсталяцію громадські активісти? Дивіться у сюжеті.

Унітаз — в історичному центрі. У вихідні місцеві громадські активісти провели флешмоб біля пам’ятника московському царю Пєтру I у Полтаві, встановши поруч із ним сантехнічний пристрій з промовистими написами. Автор ідеї — підприємець, програміст, громадський активіст Олексій Логвінов.

Олексій Логвінов — учасник акції, автор петиції «Дерусифікувати Полтаву», засновник ютуб-каналу «Українська Полтава»: Унітаз був обраний через популярність цього сантехнічного виробу серед московських окупантів як символ варварства. Латинська літера «Z» у слові «здесь» символізує нерозривний зв’язок між подіями 1709 року і сьогоднішньою агресією.

Олексій Логвінов каже: унітаз, який знайшли на одному зі смітників, найкраще допоміг розкрити суть памятника московському царю.

Олексій Логвінов — учасник акції, автор петиції «Дерусифікувати Полтаву», засновник ютуб-каналу «Українська Полтава»: Згадка про акт дефекації царя висміює нікчемність самої події, якій присвячений пам’ятник, біля якого був розміщений арт-об’єкт, тобто місце відпочинку.

Активіст назвав інсталяцію своїм найпершим твором у стилі сучасного брутально-актуального мистецтва та на ФБ-сторінці іронічно зазначив: «Унітаз козака Магденка. Найкоротша історія Полтави від 1709 до наших днів».

Олег Пустовгар — регіональний представник Українського інституту національної пам’яті: На цьому місці знаходилася хата козака Магденка, у якій поселився комендант полтавської фортеці московіт Келін. Поселився — кажу іронічно, оскільки так само зараз захоплюють українські помешкання окупанти на тимчасово окупованих територіях України. А потім, через кілька днів, уже після Полтавської битви тут мешкав Петро І.

Полтава рясніє пам’ятками, що пов’язані з перемогою Московії у Полтавській битві, констатує регіональний представник Українського інституту національної пам’яті Олег Пустовгар.

Олег Пустовгар — регіональний представник Українського інституту національної пам’яті: У Полтаві споруджено цілу низку імперських маркерів, середних і цей. Не лише у Полтавській міській громаді існує ця проблема. Нещодавно з’ясувалося, що на території Новоселівської сільської ради існує така пам’ятка культури як криниця, з якої воду пив Петро І.

Імперські маркери прибічники деколонізації прагнуть не нищити, а музеїфікувати. Але спочатку, говорить Олег Пустовгар, треба отримати дозвіл від Мінкульту на їх переміщення.

Олег Пустовгар — регіональний представник Українського інституту національної пам’яті: І цивілізовано перемістити на територію музею-заповідника «Поле Полтавської битви» поруч із московським редутом, для того, щоб створити кластер російсько-імперської монументальної пропаганди. Важливо пояснити туристам, як впродовж століть російська імперія засмічувала мізки українців, у тому числі і шляхом створення таких монументів.

Представники міської влади підтверджують: долю подібних пам’ятників вирішуватимуть виключно після роз’яснень на рівні Міністерства культури. Додають: за подібний креатив не каратимуть.

Валерій Пархоменко — перший заступник міського голови м. Полтава: По знакам культурної спадщини обласного чи державного рівня нам повинне дати на це дозвіл Міністерство культури, тому ми ждем роз’яснення від Міністерства культури з приводу того чи іншого пам’ятника. Те, що вини притягують фарбу, це закономірно, бо є люди, які висловлюють таким чином свою волю чи бачення. Чи прибирають зараз фарбу? Ні, є важливіші справи. — Тобто зараз фарбувати можна в які хочеш кольори? — В державні.

Нагадаємо: це не перший акт народної деколонізації пам’ятника на перехресті вулиць Пилипа Орлика і Спаської. 13 липня цього року хтось написав на ньому червоною фарбою «Окупант» та зафарбував двоголових орлів. А ще 8 років тому невідомі зафарбували імперський символ у синьо-жовті кольори.