Оновлена шкільна програма: що вивчатимуть на уроках

Оновлена шкільна програма: що вивчатимуть на уроках

До робочої групи, яка працювала над оновленням навчальних програм, увійшли представники закладів вищої освіти, органів державної влади, депутати ВРУ, науковці, директори шкіл, учителі, а також представники громадських та неурядових правозахисних організацій і ЗМІ. Про це йдеться на сайті МОН.

За повідомленням, в оновлених програмах з предметів «Історія України», «Всесвітня історія» для 6 — 11 класів та інтегрованого курсу «Історія: Україна і світ» пропонується погляд на СРСР як на державу імперського типу. Також програми орієнтують на вивчення не тільки інструментів насильства, якого в ХХ столітті зазнавали українці, а й опору йому. Окремим навчальним блоком передбачено розгляд російсько-української війни, що розпочалася в 2014 році. Наголошується на геноцидних діях політичного керівництва і російського війська щодо українців, національному опору та міжнародній підтримці України.

Оновили перелік термінів/понять, як-от: «присвоєння суверенітету» (у значенні привласнення, захоплення суверенітету УСРР союзним центром), «русскій мір», «рашизм»; замість вислову «політика русифікації» застосовано вислів «політика російщення», який точніше відбиває сутність явища і процесу; уточнено контекст застосування поняття «колабораціонізм».

У програмі із захисту України посилили військово-патріотичну складову: внесли доповнення про сучасну російсько-українську війну та Героїв цієї війни, досвід ведення бойових дій, переглянули та доповнили теми розділів із вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту.

На уроках «Основи здоров’я» розширять зміст першого розділу «Безпека і здоров’я людини», вивчатимуть питання, пов’язані з ризиками воєнного часу, такі як сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстрілу, надійне і ненадійне укриття, протимінний захист, поводження з вибухонебезпечними і незнайомими предметами, надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо.

До програми з основ правознавства, громадянської освіти додали питання, пов’язані з правами людини, російсько-українською війною та доповнили інформацією щодо Міжнародного гуманітарного права.

У програмі з географії переглянули обсяг навчального часу на вивчення країн у світлі сучасної російсько-української війни. Також у зміст теми «Країни Азії» додано інформацію про Республіку Корея, її місце у сучасній політичній карті світу, модель економіки, міжнародні зв’язки України з Республікою Корея.

Програми предметів «Зарубіжна література», «Література (молдовська та зарубіжна/румунська та зарубіжна/угорська та зарубіжна)» зміненили в частині вивчення творів російських та білоруських письменників. Із змісту програм вилучили твори російських і білоруських авторів. Натомість додали твори зарубіжних письменників відповідно до літературного процесу та з урахуванням вікових особливостей учнів.

Відповідно до оновленої програми предмета «Зарубіжна література» замість російських, вивчатиметься творчість таких письменників, як Жан де Лафонтен, О. Генрі, Анна Ґавальда, У. Старк, Джон Бойн, Е. Шмітт, Йозеф Рот, А. Гранах тощо. У програму замість творів російських поетів включені шедеври світової лірики (П’єр Ронсар «До того, як любов у світ прийшла…», Р. Бернс «Моя любов…», Й.В. Ґете «До моїх пісень…», Г. Гейне «Коли настав чудовий май…», Адам Міцкевич «Непевність»).

У шкільному курсі «Зарубіжна література» вивчатимуться твори письменників, які писали російською мовою, але життя та творчість яких були тісно пов’язані з Україною — М. Гоголя, В. Короленка (за вибором вчителя), твір М. Булгакова «Собаче серце» (твір вивчається за вибором учнів і вчителя). У списку творів для додаткового читання (для уроків позакласного читання і уроків резервного часу) залишено для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова («12 стільців») та А. Кузнецова («Бабин Яр»). Також визнали доцільним залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.

Вилучили із переліку рекомендованих для використання в освітньому процесі програми «Література (російська та зарубіжна)», «Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою» для 5 — 9 класів, програми з російської мови для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою/з навчанням російською мовою для 10 — 11 класів, «Російська мова та література (інтегрований курс) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою» для 10 — 11 класів.